Frenectomie Adolescenten en Volwassenen

Wanneer de diagnose van een te korte lip- en/of tongriem bij volwassenen en adolescenten pas wordt vastgesteld, zijn er al vele compensatiemechanieken in gang getreden door de jaren heen. De behandelaanpak is dan ook vaak uitgebreider en complexer dan bij kinderen en baby’s.

Wanneer u een vermoeden hebt van een tong- en/of lipriem, kan u steeds een intake-afspraak inboeken in onze praktijk. Alles wordt dan uitgebreid onderzocht en besproken. Net zoals bij baby’s en kinderen, wordt er bij volwassenen en adolescenten ook steeds een multidisciplinair behandelplan geadviseerd om zo tot de beste resultaten te kunnen komen.

De impact van restrictieve tong- en lipriemen

Spraak

Tong- en lipriemen kunnen invloed hebben op vele aspecten van de spraak en articulatie met onder andere moeite met snel praten, stotteren, moeite met articuleren, over woorden vallen en zelfs de zangkwaliteit verminderen.

Voeding en vertering

Indien het voedsel in de mond niet goed fijn gemalen kan worden door een korte tongriem, wordt het moeilijker om dit goed te verteren. Ook worden tongriemen gelinkt met constipatie.

Invloed op de mond

Tong- en lipriemen kunnen invloed hebben op de tandstand en de mondhygiëne. Mensen met een tongriem nuttigen vaak meer tussendoortjes doorheen de dag, waardoor er sneller cariës (gaatjes in de tanden) kan ontstaan.

Slaap

Een tongriem kan ’s nachts zorgen voor snurken, een verminderde luchtwegtoevoer naar de keel en kan zelfs slaapapneu veroorzaken.
Minder zuurstofopname ’s nachts zorgt voor een verminderde slaapkwaliteit en een minder goed herstel van het lichaam.

Kaakklachten

Doordat de tong en lippen verbonden zijn met het bindweefsel in de mond en het kaakstelsel, kan dit tevens invloed hebben op het kaakgewricht en de kauwspieren.

Spanning en/of pijn in het bovenlichaam

De tong is sterk verbonden met het bindweefsel van het gelaat, de hals, nek en schouders. Een te korte tongriem kan leiden tot spanning en pijn in het bovenlichaam en kan zelfs hoofpijn in de hand werken.

Tandartsenpraktijk Hanne Pellens